27.08.2012

5 odgovorov na 100 vprašanj

Objavljeno v Žlica vegete 13:04 avtor sosed

Zadnji post Mi, veganci je sprožil precej burno debato, dobil pa sem tudi precej vprašanj, na katera sem obljubil odgovore. Preden naključni opazovalci začnete secirati moje besede, najprej disclaimer: spodnje trditve niso univerzalna resnica in se to ne trudijo biti. Gre zgolj za moje mnenje in moje izkušnje. Skušal bom povedati vse in nič, ker je tema enostavno preobširna za en post. Če koga zanima kaj več pa vprašajte in potrudil se bom najti ogovor.

Kje kupovati (presno) hrano?

Presno pomeni ne-kuhano. Sadje, zelenjavo, oreščke in njihove stranske produkte dobiš praktično povsod, končne jedi pa si pripravljaš sam. Tipični primeri presne hrane so denimo zeleni smutiji ali pa juhe, kjer zelenjave ne kuhamo, ampak miksamo v močnem blenderju. Izvrstne so tudi presne sladice, običajno pa zahtevajo nekoliko širši spekter sestavin, kot klasične sladice iz jajc, moke in masla. Receptov je internet poln, zato jih na tem mestu ne bi navajal. Bi pa opozoril, da je prehod iz veganstva na presno veganstvo (raw-vegan) po mojem mnenju večji kot prehod na samo veganstvo. Tovrstna dieta je precej bolj restriktivna in za razliko od veganstva terja po mojem mnenju veliko discipline. Izkušenj iz prve roke izključno presne diete zaenkrat nimam. Sicer pa že obstajajo lokali in slaščičarne, ki ponujajo presne sladice in smoothije.

Kaj se dobi v običajnih trgovinah?

Vse kar potrebuješ! Vegani kupujemo v običajnih trgovinah. V specializiranih kupujem tu in tam kakšno t.i. super-hrano, ki pa za vegana ni nič bolj nujna kot za vsejeda. Veganska prehrana ni tako zakomplicirana, kot bi si kdo mislil, vsaka večja trgovina (Spar, Mercator, Leclerc…) ima na voljo večino sestavin, ki jih uporabljamo za kuho. Tudi cenovno je, v nasprotju s splošnim prepričanjem, takšna prehrana bolj ugodna, saj temelji na žitaricah, stročnicah, sadju in zelenjavi.

Kaj sploh ješ?

Ni neke znanosti – ješ isto kot prej, le da iz jedilnika umakneš mleko, jajca, meso in jih (po potrebi) zamenjaš z izdelki rastlinskega izvora. Morda bo najbolje, če na hitro predstavim svoj jedilnik. Danes sem za kosilo jedel ričet (skuhan brez mesa), včeraj kuskus z bučkami, dan prej kvinojo (žitarica) z zelenjavno omako, še prej polnozrnate testenine s seitanom (pšenično meso, dobiš ga v vsaki večji trgovini). Za zajtrk si skoraj vsako jutro naredim smoothie, če se da t.i. “green smoothie” – zmiksam si nekaj sadja (danes recimo 1/2 jabolka, 1/2 banane, 3 slive) in pest zelenja (karkoli zelenega – solata, motovilec, mlada špinača, listi od ohrovta, blitva), kozarec vode in par ledenih kock – dobiš pol litra odličnega, zdravega, osvežujočega in hranljivega napitka. Za večerjo si velikokrat naredim denimo gres ali pa ovsene kosmiče, skuhane v riževem ali sojinem mleku. Vsa mleka so malo drugačna, vedno lahko probaš kaj novega. Kokosovo, mandljevo, lešnikovo … Mleko lahko delaš tudi sam. Zmiksaš oreščke, dodaš vodo, žlico agavinega sirupa, precediš in imaš rastlinsko mleko izvrstnega okusa.

Za malice in snacke si poleg sadja ali solate, naredim tudi kak sendvič, kruh velikokrat pečem sam, ni pa nujno. Večina pekov jajc, masla ali sirotke ne dodaja. Namaze kupim v Mercatorju, odlične imajo v Hoferju (sojini, humus, iz fižola, paradižnikov, celo linijo imajo), delam jih tudi sam – za osnovo zmiksam čičeriko, ali fižol, seitan ali tofu ali pa kombinacijo vsega. Začinim in dobim namaz pri katerem si vsak vsejed lahko oblizuje prste.

Če mi v končni fazi paše junk, ob fuzbalu denimo, odprem kake smokije, čips, palčke, preste … le da pred prvim nakupom preberem sestavine. Povsod se dobijo tudi razni nadomestki – majoneza, čokoladni namazi, sladoledi iz riža ali soje … Vse imaš, kar si zaželiš, danes to res ni problem.

Dalje. Kot vegan bom shujšal!

Joel Kirkilis, vegan

To ni nujno res. Prve dva tedna se mogoče malo loviš, potem pa ješ bolj kvalitetno kot prej. Tako je bilo tudi pri meni. Če si prej močnejši, boš ob prehodu na zdravo in uravnoteženo vegansko prehrano zagotovo zgubil kilažo, če boš spremenil samo vrsto hrane in ne boš zmanjšal kaloričnega vnosa pa seveda ne moreš shujšati. In ja, obstajajo debeli vegani, zakaj ne. Ravno tako se lahko bašeš s kruhom, testeninami, žitaricami, krompirjem … Jaz osebno sem po osmih mesecih zadržal isto težo in isto mišično maso brez živalskega vnosa, čeprav sem potihem upal, da bo kaka kila izpuhtela. Se pa nekateri vegani, postijo ali pa jedo odločno premalo. Ampak pri veganstvu samem po sebi zadosten vnos kalorij ne bi smel biti problem.

Živalske beljakovine – kako jih nadomestim?

Z lahkoto. Po razgradnji se beljakovine razgradijo v amino kisline in telesu je na tej točki popolnoma vseeno, kje jih je dobil – iz prašiča ali rastline. Edina stvar, ki jo dobimo iz živali in je ne moremo iz rastlin, so nasičene maščobe, glavni krivec za večino bolezni v zahodnem svetu. Rastline vsebujejo vse esecialne maščobne kisline! Tudi sam sem bil na začetku poln dvomov, štel sem si grame beljakovin in podobno. Neumnost! Z rastlinsko hrano dobiš beljakovin dovolj.

Ogromno beljakovin je v stročnicah, žitih (sploh kvinoja), oreščkih, so vsepovsod in v zadostnih količinah. Osebno sem zelo aktiven tip, ukvarjam se z alpinizmom, kondicijsko zelo napornim športom in s prehodom na veganstvo sem na performansu kvečjemu pridobil.

Prej sem prehrani načrtno dodajal beljakovine v obliki sirotke, z veganstvom sem opustil tudi to in nisem izgubil ne na moči, ne na vztrajnosti. Sicer pa danes so na veganski prehrani ultramaratonci, kolesarji, celo body-builderji … Mislim, Carl Lewis je vegan, le kje dobi beljakovine za vse te mišice?

Tako, mislim, da sem v grobem zajel vsa vprašanja, če je še kaj pa vprašajte. Če bom le znal, bom z veseljem pomagal.

  • Share/Bookmark
 

13 komentarjev »

  1. Šuši pravi,

    27.08.2012 ob 14:39

    Popolnoma se strinjam s to vrsto prehranjevanja, imam pa pomislek glede drugih bolezni. Na primer težav z želodcem – glede na to, da se prehranjujem zelo omejeno, tudi pol stvari z veganskega jedilnika ne smem, bi bilo morda vredno (pa ne tukaj, ampak na splošno) ljudi opozarjati na to, da za nekatere bolezni veganstvo ni priporočljivo. Jaz celo poletje jem bolj ali manj surovo hrano, pa je zaradi želodca sploh ne bi smela.

    Druga stvar – veliko je soje, ki je gensko spremenjena rastlina, kar bi bil za mene velik pomislek, ker nočem jesti takšne hrane, enako je s koruzo.

    Veganstvo, kar se mene osebno tiče, pride v poštev samo, če večino hrane sam pridelaš. Kar kupiš v trgovini, pa če je eko ali ne, je polno “škodljivih” sestavin. Sem v dvomih, koliko si s to kupljeno hrano narediš koristi. Mislim seveda na splošno, ne samo na vegane, ampak se veliko srečujem tudi z veganskimi izdelki, ki me ravno zaradi tega ne pritegnejo. Raje kupim navadno pašteto, mi vsaj nihče ne laže, da bo moje življenje boljše zaradi tega.Seveda odvisno od izdelka :)

    Je pa res, kar lahko rečem iz stroge diete, shujšaš ne od tega, ko spremeniš prehranjevalne navade. Razen, če se nehaš basat in začneš športat. Jaz sama, odkar jem svojemu stanju primerno hrano, sem se po dveh letih celo zredila na normalno težo.

  2. sosedsosed pravi,

    27.08.2012 ob 20:15

    Ne bom se delal preveč pametnega, ker verjetno o tem ne vem dovolj, ampak čisto po zdravi logiki bi rekel (in to je izključno moje mnenje!), da ni bolezni, ki bi ji veganstvo samo po sebi škodilo. Drugače je s presnim veganstvom, to verjetno zna biti bolj problematično, ker je vse pač surovo, čeprav dober blender in sokovnik naredita veliko ogromno posla namesto želodca.

    žitarice, kaše, kosmiči, juhe, kuhana zelenjava in sadje, to je vse zelo lahko prebavljivo in res ne vidim težav za želodec. vsaj ne v primerjavi z mesom ali mlečno maščobo, ki zna biti pravi strup. Je pa res, da prevelike količine surovega sadja&zelenjave obremenjujejo želodec, ampak s tem ti ni treba pretiravat samo zato, ker si vegan… podobno je s sojo, jaz sem jo skoraj čisto črtal z jedilnika. Če ti ne paše, je pač ne ješ ;) da se vegani bašemo s sojo je še en v vrsti stereotipov.

    Poanta je, če imaš težave z želodcem, moraš prilagoditi prehrano, jasno – sem pa prepričan, da meso, mleko in jajca ne bodo doprinesli k boljšemu stanju želodca.

  3. barbara pravi,

    27.08.2012 ob 20:58

    Mene pa zanima kje oz. kateri sejtan kupuješ. Spomnim se, da so včasih v Maxiju prodajali vegi sendvič, v katerem je bil sejtan not in je bil fenomenalen. Sem pa kupila kak mesec nazaj sejtan v trgovini, konkretno v Šparu, imajo pa isto znamko (in edino) tudi v Mercatorju in je bil…o bog moj dragi zanič. So kakšne cake glede same znamke, priprave?

  4. Daša pravi,

    28.08.2012 ob 07:30

    Sem in tja sem zelo slabokrvna in moram hoditi na infuzijo železa. Ali morda veste prosim, ali tak način prehranjevanja, ki mi sicer zelo zelo diši, omogoča pridobitev zadostne količine železa ? Hvala

  5. sosedsosed pravi,

    28.08.2012 ob 08:33

    @barbara: okus seitana pravzaprav naredijo začimbe. če boš seitan naredila v omaki, ali pa ga predhodno marinirala, bo okus drugačen oz. ne bo tako pust. Kakšna bo marinada ali omaka pa je spet stvar posameznika. Recimo zmešaš malo senfa, popra, česna, sojine omake in olivnega olja in seitan potopiš ter pustiš stati v hladilniku. Seitan seveda lahko narediš tudi sama in ga že v osnovi začiniš drugače. Recept.

    @Daša: Da, veganska prehrana omogoča zadosten vnos železa, saj obstaja mnogo rastlinskih virov, ki so izjemno bogati z železom: kvinoja, polnozrnati izdelki, bučna semena, suho sadje, čičerika, fižol, zeleno-listnata zelenjava, če naštejem le nekatere. Poleg zadostne količine samega vnosa pa je pri železu izjemno pomembna absorbcija – sposobnost telesa, da to železo uporabi in skladišči. Ta je odvisna od več dejavnikov – eden najpomembnejših je, da hkrati zaužijemo tudi vitamin C, kar pri veganski dieti prav tako ne bi smel biti problem.
    Tale tekst je dober. In tale prav tako. So stvari malo bolj detaljno razložene.

  6. barbara pravi,

    28.08.2012 ob 12:05

    Saj, jaz sem zadevo spanirala, ker se spomnim, da je bil tudi v tistem sendviču tako narejeno. Ampak sam kos tistega sejtana je bil trd, suh, čisto drugače kot se ga spomnim od prej, bile so pa že neke začimbe tudi not, samo kaj ko na embalaži piše samo “začimbe”, ne piše pa katere. Sem ravno danes gledala v trgovini, vedno piše, da so začimbe zraven, ga ni brez. Lahko, da je tukaj mišljena samo sol, vedet pa tako ali tako ne moreš :) . Mogoče bo treba še kje drugje malce pogledat. Ne bom obupala :) . Hvala.

  7. barbara pravi,

    28.08.2012 ob 12:07

    Aja in tale iz trgovine definitivno ne zgleda tako apetitlih kot tale na tvojem linku :) .

  8. Simona ReboljSimona Rebolj pravi,

    28.08.2012 ob 15:34

    Super. Hvala za tale zapis. Fajn, da si pojasnil razliko med veganstvom in presnojedstvom, ker veliko ljudi to dvoje meša (tudi meni ni bilo pred leti še čisto jasno, za kaj točno gre) in od tod tudi pritoževanja tistih, ki imajo težave z želodcem, saj je bistvena razlika ravno med surovo in kuhano zelenjavo. Tisti, ki imajo večje probleme, se priporoča tudi sadje kuhano (kar malo izgubi na smislu, a jebi ga), v kolikor ni dovolj niti to, da ga miksajo in pri tem razredčijo z vodo.

    V vsakem primeru se spozna veliko novih možnosti za pripravo obrokov, tudi za tiste, ki se ne odločijo bit vegani, pa mogoče sčasoma ja. Itak so mehki prehodi pri spremembah dobrodošli, da ne pride povsem brez potrebe do kakšnega udarnejšega štrajka v organizmu. Dejstvo je tudi, da je pri prehrani najbolj problematična navada in s tem dostopnost jedi. Skratka, kako preživet brez sira, ki te pozdravlja z vsake police in izpade, kot da skoraj ni malice ali večerje brez nečesa sirnega. Še posebej danes, ko se znajdeš v mega veliki trgovini, obsojen na iskanje živil, tako da sem se vedno spraševala, a se dobi vse, ali obstaja še kaj specializiranega, kjer bi bil nakup na mestu, pa tudi svetovanje bolj enostavno, tako da prav pride vsaj potrditev, da si na pravem mestu.

    S tega vidika zaenkrat zelo trpi še ponudba v restavracijah. Že vegeterijanska je še vedno bolj tako tako. So pa upravičeno vedno bolj popularne presne sladice – tortice. Ko sem si to privoščila v neki slaščičarni prvič za test, sem čist’ not’ padla. Prepričana sem bila, da bo vse skupaj bolj s fruktozo polita žagovina v ustih, pa tako dobre tortice, kot so presne, nisem jedla še v življenju. Popolno presenečenje. Z drugimi stvarmi je pa, ja, bolj tako očitno. Odvisno, kako začiniš, kakšno omako pripraviš. Osebno sem imela že smolo s tofujem. Česa tako neokusnega, dobesedno brez okusa, nisem v življenju poskusila. Ampak po drugačnem receptu je bilo pa že bolje.

    Ko preletavam recepte, ki sicer res so na voljo po internetu, si je na prvi vtis kar težko predstavljat, da bi se od tega lahko zredil. Vedno so v ospredje postavljeni neki napitki, juhice in obroki, ki delujejo glede na običano prehranjevanje bolj kot priloga. Se moraš kar potrudit, da napraskaš recepte, ki delujejo vredni naziva kosilo, ampak gre, obstaja, je. Hočem samo povedat, da na tem mestu spet trpi piar, ki v ospredje postavlja tudi pri oglaševanju receptov predvsem takšne obroke, ki delujejo kot napitek, priloga ali predjed (nešteto juhic). To se mi zdi spet škoga, neprimeren pristop (za kar seveda nisi ti kriv, samo tako … omenjam).

  9. smoger pravi,

    29.08.2012 ob 15:05

    In zakaj se pod te nasvete ne podpšieš z imenom in priimkom in izobrazbo? Taklo, da ljudje vedo kdo o teh stvareh piše. Mazačev je bilo vedno več kot strokovnjakov.
    Pa (kredibilne) vire, ki si jih uporabil za pisanje teksta bi lahko navedel…da bi se ljudje naprej izobraževali.
    Prehrana je zelo resna stvar in močno upam, da imaš kakšno primerno izobrazbo zadaj. To ni izmenjava sličic, pokemon igrač in tečaj kaligrafije. Jaz se s tem ne bi igral. Pa brez zamere.

  10. ELA pravi,

    29.08.2012 ob 16:10

    Res, s tem se ni za igrati, pa ne za to, ker si izključil meso, to je najmanjši problem. Ampak veliko ljudi, ki preide na t.i. hrano neživalskega izvora, lahko začne, zaradi pomanjlkanja znanja v pripravi hrane, pretiravati z enovrstno dieto. Vsi ne presnavljamo enako, tudi leta in življenjski slog zahtevajo različne potrebe po hrani. To itak velja za vse ljudi, ne glede na prehrano, a vendar te ta prehod lahko zavede. Ni vsa “zdrava” hrana, zdrava. Jaz sem ob prehodu, npr pretiravala z žitaricami. Zame osebno se to ni izkazalo za zdravo, sploh pa ne prebavljam sejtan, ki je čisti gluten, ki packa jetra in lahko privede do povišanja holesterola. Pazi, ne velja za vse isto. Naprej, pretiravanje z raznimi smutiji (predvsem sadnimi) lahko privede do zakisanosti telesa, ki ga spremlja kopica težav. Hladna pijača ali hrana (omenil si smuti z ledenimi kockami) zjutraj je smrt za želodec. Tu lahko, brez slabe vesti, priporočam kozarec (še bolje dva) res tople vode, počasi popiješ, počakaš pol ure in si nato privoščiš obrok. Topla voda zjutraj dela čudeže. Želodec nasploh težje prebavlja hladno hrano, kot toplo (sobna temperatura je OK). Tudi jaz nisem strokovnjak in ne želim nikomur soliti pamet. To so le moje izkušnje. In še enkrat ni težava brez mesa, težava je v pretiravanju, kot povsod. Vseeno trdno verjamem, da hrana živalskega izvora ni nujno potrebna in dela več škode kot koristi. Dobro formo še naprej in še veliko zapisov, ker jih očitno radi prebiramo.

  11. sosedsosed pravi,

    29.08.2012 ob 21:53

    @smoger: post sem napisal, ker so me ljudje spraševali o mojih izkušnjah in navadah. te sem zapisal in v prvem odstavku to tudi pojasnil. kaj bi moral biti po izobrazbi, da bi bilo moje mnenje (bolj) relevantno? in kakšna znanja bi moral imeti in katere vire navesti, da zapišem, kje kot vegan kupujem hrano, kaj jem in da so v rastlinah tudi beljakovine?!? in ko smo pri “igranju” s prehrano – družba nas na vsakem koraku fopa s fast-foodi, sladkarijami in sirom, tebi pa se zdi probematičen tekst o sadnih šejkih? nimam kaj zamerit smoger, hvala za komentar.
    @ELA: Posledice pretiravanja z mesom, sladkarijami, mlečnimi maščobami vidimo na vsakem koraku – bolnice so jih polne. Smešno mi je, kako nekoga po mleku vedno peče zgaga, pa ne bo krivil mlečnih ali celo živalskih proizvodov, temveč bo jemal tablete, ko pa nekdo na drugi strani vsak dan je … recimo seitan, je pa to problem veganstva? veganstvo ni seitan in ni tofu. Je vse, kar ni meso, mleko in jajca. V življenju nisem jedel tako pestro kot sedaj. Ja, enolična dieta je ps nevarna v obe smeri. Podobno je s pretiravanjem, ne glede na to ali si vegan ali ne.

  12. ela pravi,

    30.08.2012 ob 08:55

    Popolnoma se strinjam s tabo, opozoriti sem hotela le na to, da se pod pretvezo veganstva, vegetarianstva…, ki naj bi pomenilo tudi zdrav način prehranjevanja, lahko prehranjujemo tudi nezdravo. Iz tvojega zapisa je razbrati, da se odlično znajdeš v pripravi hrane, ampak npr. nekdo, ki je vsak dan jedel meso, se mu odpovedal in bo sedaj vsak dan jedel sejtan, to ni zdravo. Sejtan je zame sploh ena velika packarija in marketinška natega, kot še veliko predelanih izdelkov rastlinskega izvora – razni napihnjeni kosmiči, rafinirane maščobe, tudi razni UHT napitki, ki so alternativa mleku so dvomljivi…. vse to se prodaja na t.i. oddelkih zdrave ali bio prehrane in marsikoga to lahko zavede, tudi mene. S tem pa še zdaleč ne mislim, da je vaganstvo nezdravo oz. da je to samo njegov problem. Vedno več ljudi se odloča za “zdrav način prehranjevanja” , to se odraža tudi v vedno večji ponudbi takšnih in drugačnih izdelkov, ki pa ni nujno, da so tudi res bolj zdravi.

  13. sosedsosed pravi,

    30.08.2012 ob 09:19

    … res ni nujno, a za nekatere je dovolj že to, da so izdelki bolj humani oz. ne povzročajo trpljenja živali. tudi zame postaja to najpomembnejši faktor v tej zgodbi.

    se pa v bistvu strinjava. to, da si vegan, ne pomeni nujno, da ješ zdravo. lahko živiš tudi od cvrtja sojinih polpetov, čipsa, vegi sladoleda, čokoladnih namazov in ostalega junka. zato pa pravim, da veganstvo v tem smislu ni tako zelo radikalna sprememba, kot bi si kdo predstavljal, predvsem tisti, ki vpraša “kako lahko cele dneve ješ solato in tofu?”

Komentiraj

Komentiranje iz tujine je omogočeno zgolj prijavljenim uporabnikom !